woensdag 30 april 2014

Terug in Friesland.

Toen we in de voorbereiding deze route uitgezet hebben was het traject van vandaag het grootste bezwaar. We zijn via het rustieke Reitdiep vanaf het Lauwersmeer naar Groningen gevaren, maar terug naar Friesland voert de route over het Van Starkenborgkanaal en het Prinsesmargrietkanaal, leek ons op voorhand niet echt mooi. We zijn aangenaam verrast.
Eerst nog even terug naar Groningen, de Reitdiephaven was top! Die wil ik echt aanraden. Steigers en voorzieningen waren keurig en de havenmeester vriendelijk en gastvrij. Ook hadden we een aardige buurman.

Gisteren een poosje mee staan kletsen en hij een zijn vrouw wonen daar op een 18 meter lang schip. We mochten binnen kijken en zijn helemaal enthousiast en met verse plannen op onze eigen Novia terug gekomen. De twee botenbladen die we gekregen hebben zijn al van a tot z doorgekeken.
Oké, dat was Groningen.

Vanochtend regen. Hoe prettig de Reitdiephaven ook is de doorvaart er naartoe is behoorlijk smal. En met beregende en beslagen ramen was dat nog wel even een uitdaging. Een paar km verder, bij de Dorkwerdersluis, was het echter al weer droog.
Heel toevallig voeren we op met de HW2 die we in 2012 gehuurd hebben.

Zoals ik al opende, het was ondanks het feit dat het een behoorlijke rechttoe rechtaan kanaal is helemaal niet vervelend om dit stuk te varen.
Hefbruggen en draaibruggen in plaats van openslaande bruggen en uiteraard dorpjes en plaatsjes die we vanaf de wal wel kennen.
In Strobos was het tijd voor de lunch.
Waar de dag met regen begon was ondertussen de zon heerlijk doorgebroken dus op het achterdek de tafel gedekt.

Ook het tweede deel was niet verkeerd. Voor mij een feest van herkenning. Als kind voer ik wel vanaf ons zomerhuisje aan de zwemmer naar het Bergumermeer om daar bij camping Klein Zwitserland een ijsje te kopen. Leuk om daar weer langs te varen.
Vervolgens voeren we door langs Bergum, over de wijde Ee naar de Princenhof om rond vier uur aan te leggen in de Doekesleat aan de Rengerspolle. Dat is het voordeel van zo langzamerhand wat bekend worden met de watertjes van Friesland. Het eiland ligt er nog net zo mooi bij als ik me kan herinneren kan ik je vertellen.

Even vissen. Om en om, eerst Sas die de een na de ander er uit hengelt en daarna Daniel, Stijn en ik die met pijn en moeite 1 of 2 aan de wal kregen. Toch leuk!


Na een rondje over het eiland gelopen te hebben zitten we nu aan de pannenkoeken.
Morgen alweer de laatste volle dag maar ik heb al even gekeken, we krijgen nog mooie plekjes te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten